Oprac. Lek. med. Dorota SZUMNY
1. Karmienie piersią poprawia wzrok dzieci?
Dzieci karmione piersią mają znacznie lepsze wyniki widzenia stereoskopowego niż te, które otrzymywały sztuczne mieszanki w okresie niemowlęcym.
Wyniki przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii badań są potwierdzeniem innych obserwacji, mówiących, że karmienie dzieci piersią przynosi długoterminowe korzyści dla rozwoju narządu wzroku. Badacze uważali, że jednym z powodów może być wyższe stężenie kwasu tłuszczowego DHA (kwasu dokozaheksenowego) w ludzkim mleku niż w mieszankach. Hipoteza ta spowodowała produkcję mieszanek mleka zawierających DHA.
Badaniem objęto grupę 78 dzieci karmionych w niemowlęctwie piersią i 184 w wieku 4–6 lat, wcześniej karmionych mieszankami. Szczególną uwagę zwrócono na pierwsze 6 miesięcy życia, porównując dzieci otrzymujące mieszanki mleczne z lub bez dodatku DHA.
Dzieci karmione piersią miały znacząco lepsze wyniki badań stereoskopowych i ostrości wzroku w porównaniu z grupą karmioną mieszankami. Nie zauważono natomiast znaczącej różnicy pomiędzy grupami karmionymi mieszankami z lub bez zawartości DHA.
Wyniki badania wskazują, że karmienie piersią długoterminowo polepsza rozwój widzenia stereoskopowego, natomiast wzbogacenie sztucznych mieszanek kwasami tłuszczowymi omega 3 (DHA) nie daje, niestety, takich samych korzyści.
Reuters Heath
American Journal of Clinical Nutrition
www.reuters.com
2. Komputerowe gry akcji mogą poprawić widzenie
Naukowcy z Nowego Jorku donoszą, że osoby grające w komputerowe gry akcji przez kilka godzin dziennie w czasie miesiąca mogą poprawić ostrość wzroku o ok. 20%.
Komputerowe gry akcji zmieniają drogę przebiegu informacji wzrokowych w naszym mózgu. Zmuszają mózg do maksymalnej pracy oraz adaptacji do tych warunków. To, czego mózg został nauczony, jest wykorzystywane podczas normalnej aktywności życiowej. Już po 30 godzinach gracze zauważali istotny wzrost rozdzielczości przestrzennej widzenia, co dawało im możliwość lepszego widzenia oraz rozróżniania przedmiotów.
Badane osoby zostały podzielone na dwie grupy – w pierwszej grano w jednoosobową grę akcji „Unreal Tournament” przez godzinę dziennie. Grupa kontrolna w takim samym czasie grała w grę „Tetris”, wymagającą podobnej kontroli motorycznej, ale uboższą w efekty wizualne. Przed rozpoczęciem badania gracze przechodzili „test zatłoczenia”, który mierzył, w jakim stopniu są oni zdolni rozróżniać położenie znaku „T” ukrytego pomiędzy wieloma stłoczonymi znakami. Po miesiącu trwania eksperymentu gracze z grupy pierwszej odnajdywali znak „T” łatwiej niż miesiąc wcześniej. W grupie kontrolnej nie zauważono poprawy wyników „testu zatłoczenia”.
Po zakończeniu badania odnotowano poprawę również podczas badania pola widzenia. Widzenie w badanej grupie poprawiło się zarówno w centrum, jak i na obwodzie, gdzie nie było „trenowane”. Wyniki te sugerują, że osoby z takimi chorobami, jak np. ambliopia, mogłyby zwiększyć swoją ostrość wzroku, używając specjalnych multimedialnych programów rehabitacyjnych, będących reprodukcją komputerowych gier akcji, które wymagają bardzo szybkiej identyfikacji przedmiotów.
University of Rochester
Nowy Jork
www.rochester.edu
3. Sztuczna siatkówka już za 2 lata?
Niewielki elektryczny implant przytwierdzony do siatkówki być może przywróci częściowo widzenie milionom pacjentów niewidzącym z powodu zwyrodnienia plamki związanego z wiekiem.
Urządzenie, będące obecnie we wczesnym stadium badań u ludzi, stanowi nową klasę „inteligentnych” protez, które łączą mózg z układem nerwowym, aby przywrócić funkcje utracone w wyniku choroby lub urazu. Sztuczną siatkówkę stworzono po to, aby zajęła miejsce komórek fotoreceptorowych, zaangażowanych w pobieranie i przetwarzanie światła.
Podobne urządzenia elektryczne, znane jako implanty ślimakowe, stosowane są w leczeniu głuchoty, a badacze pracują już nad kolejnymi: aparatem przywracającym kontrolę nad pęcherzem moczowym oraz poruszanie się po urazach rdzenia kręgowego.
Obecny implant należy do urządzeń drugiej generacji. Jego pierwotna wersja była badana u 6 osób, a wyniki tego badania były o wiele lepsze od tych, których oczekiwali twórcy urządzenia: pacjenci niewidomi od wielu lat potrafili rozróżniać proste przedmioty, jak kubek, talerz, nóż. Liczba zastosowanych elektrod wzrosła z 16 do około 60.
Urządzenie składa się z malutkiej kamery, zamontowanej przy okularach, która przekazuje informacje do implantu. Jest on przytwierdzony do gałki ocznej i posiada przewód elektryczny połączony z siatkówką. Pacjent przy pasku nosi mały transmiter, wielkości pagera, który kieruje procesem przetwarzania informacji i stanowi zasilanie układu.
Badaniem zostanie objęta grupa 50–75 pacjentów w pięciu ośrodkach w USA, którzy obserwowani będą przez okres 1–2 lat. Jeżeli seria badań klinicznych zostanie zakończona sukcesem, sztuczna siatkówka znajdzie się w sprzedaży w USA w ciągu dwóch lat.
Reuters
San Francisco
www.reuters.com
Jaskra młodzieńcza otwartego kąta
»https://gornicki.pl/produkt/praktyczna-okulistyka-dziecieca/
https://gornicki.pl/produkt/profilaktyka-zdrowotna-narzadu-wzroku/
"Current Concepts of Ophthalmology"
Krótkowzroczność – epidemia XXI wieku
https://gornicki.pl/produkt/krotkowzrocznosc-epidemia-xxi-wieku/
Poradnik dla krótkowidza
https://gornicki.pl/produkt/poradnik-dla-krotkowidza/
Nasz serwis internetowy używa plików Cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień dla plików Cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w Polityce plików Cookies.